PRZYGOTOWANIE DO JAZDY
SPRAWDZENIA STANU TECHNICZNEGO PODSTAWOWYCH ELEMENTÓW POJAZDU ODPOWIEDZIALNYCH BEZPOŚREDNIO ZA BEZPIECZEŃSTWO JAZDY
ZADANIA NA PLACU MANEWROWYM DLA KATEGORII:
AM, A1, A2, A, B1, B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, T
KRYTERIA
1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
- a) poziom oleju w silniku,
- b) poziom płynu chłodzącego,
- c) poziom płynu hamulcowego,
- d) poziom płynu w spryskiwaczach,
- e) działanie sygnału dźwiękowego,
- f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
- g) działanie świateł mijania,
- h) działanie świateł drogowych,
- i) działanie świateł hamowania „STOP”,
- j) działanie świateł cofania,
- k) działanie świateł kierunkowskazów,
- l) działanie świateł awaryjnych,
- m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych
– jeżeli występuje;
Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 1:
- na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut,
- osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe,
- w przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego,d. losowy dobór elementów czynności dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego. Urządzenie losuje 1 element spośród elementów określonych w lit. a-e oraz 1 element spośród elementów określonych w lit. f-m. W przypadku gdy ośrodek egzaminowania nie dysponuje odpowiednim urządzeniem komputerowym, losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego;
2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte, włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym;
Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 2:
- w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
- zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy;
3) dodatkowo dla kategorii AM, A2, A1, A:
- a) wykorzystanie odpowiedniego stroju ochronnego, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 1 lit. f oraz pkt 3 rozporządzenia,
- b) sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku gdy pojazd jest wyposażony w łańcuch),
- c) zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku,
- d) podparcie pojazdu na podpórce;
- Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 3:
- zdjęcie z podpórki i przemieszczenie pojazdu z poz. 1 do poz. 2 w wyznaczonym stanowisku przy unieruchomionym silniku,
- nienajeżdżanie na linie ograniczające stanowisko,
- maksymalnie 3 zmiany kierunku ruchu (do tyłu, do przodu, do tyłu);
4) dodatkowo dla kategorii B+E, C1+E, C+E, D1+E, D+E, T:
- a) sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku,
- b) sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym (sytuacja wyjściowa – pojazd silnikowy obok przyczepy) – na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 minut;
Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 4 lit. b:
- podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę,
- cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia,
- regulacja wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku gdy konstrukcja przyczepy to umożliwia),
- dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepu pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie przed rozłączeniem,
- podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu wyłączony), przewodów hamulcowych przyczepy, sprawdzenie działania świateł przyczepy, zwolnienie hamulca postojowego, jeżeli przyczepa jest wyposażona w hamulec postojowy;
5) dodatkowo dla kategorii D1, D1+E, D, D+E sprawdzenie nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych, wymaganego wyposażenia
RUSZANIE Z MIEJSCA ORAZ JAZDA PASEM RUCHU DO PRZODU I TYŁU
ZADANIA NA PLACU MANEWROWYM DLA KATEGORII:
B1, B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, T
KRYTERIA
1) upewnienie się o możliwości jazdy:
- a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- b) ocena sytuacji wokół pojazdu;
2) płynne ruszenie:
- a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego - w przypadku gdy jest uruchomiony,
- b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
3) dla prawa jazdy kategorii B1, B, C1, C, D1 - płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B i B1 w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka);
4) dla prawa jazdy kategorii B+E, C1+E, C+E, D1+E, D, D+E, T:
- a) płynna jazda do przodu pasem ruchu,
- b) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut;
5) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (w przypadku kategorii B1 i B nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole za-trzymania pojazdu);
6) nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
7) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu:
- a) w przypadku kategorii B1 i B w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu,
- b) w przypadku pozostałych kategorii w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas.
W przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii B+E, C1+E, C+E, D1+E, D, D+E, T dopuszcza się jedno opuszczenie pojazdu w czasie wykonywania zadania
PARKOWANIE SKOŚNE (WJAZD PRZODEM - WYJAZD TYŁEM)
ZADANIA NA PLACU MANEWROWYM DLA KATEGORII:
B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, T
KRYTERIA
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
- a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
- b) pojazd nie może:
- wyjechać poza określony obszar wjazdu,
- naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
- potrącić pachołków lub tyczek,
- c) pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska
PARKOWANIE PROSTOPADŁE
(WJAZD TYŁEM - WYJAZD PRZODEM LUB WJAZD PRZODEM - WYJAZD TYŁEM)
ZADANIA NA PLACU MANEWROWYM DLA KATEGORII:
B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, T
KRYTERIA
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
- a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
- b) pojazd nie może:
- wyjechać poza określony obszar wjazdu,
- naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
- potrącić pachołków lub tyczek,
- c) pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska
PARKOWANIE RÓWNOLEGŁE
(WJAZD TYŁEM - WYJAZD PRZODEM)
ZADANIA NA PLACU MANEWROWYM DLA KATEGORII:
C1, C, D1, D
KRYTERIA
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
- a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
- b) pojazd nie może:
- naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki lub tyczki) oraz
- najechać na krawężnik,
- c) pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska
ZAWRACANIE
ZADANIA NA PLACU MANEWROWYM DLA KATEGORII:
C1, C
KRYTERIA
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
- a) nie więcej niż 3 zmiany kierunku jazdy,
- b) nienajeżdżanie na krawężniki (dopuszcza się dotknięcie i dojechanie do krawężnika)
RUSZANIE Z MIEJSCA DO PRZODU NA WZNIESIENIU
ZADANIA NA PLACU MANEWROWYM DLA KATEGORII:
AM, A1, A2, A, B, B1, C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E
Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć - osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu, zwalniając go
SLALOM WOLNY
(JAZDA PO ŁUKACH W KSZTAŁCIE CYFRY 8 I POMIĘDZY 5 PACHOŁKAMI USTAWIONYMI NA WYZNACZONYM PASIE RUCHU)
ZADANIA NA PLACU MANEWROWYM DLA KATEGORII:
AM, A1, A2, A
KRYTERIA
1) upewnienie się o możliwości jazdy:
- a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
- c) płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
2) 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8;
3) 2-krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami;
4) upewnianie się o możliwości skręcenia;
Sposób wykonania zadania:
- a) niepodpieranie się nogami,
- b) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
- c) niepotrącanie pachołków
SLALOM SZYBKI
(JAZDA POMIĘDZY PACHOŁKAMI USTAWIONYMI NA PLACU MANEWROWYM)
ZADANIA NA PLACU MANEWROWYM DLA KATEGORII:
AM, A1, A2, A
KRYTERIA
1) upewnienie się o możliwości jazdy:
- a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
- c) płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
2) 2-krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami;
Sposób wykonania zadania:
- a) średnia prędkość 1 przejazdu nie może być mniejsza niż 30 km/h,
- b) przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu
- c) niepodpieranie się nogami,
- d) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
- e) niepotrącanie pachołków
OMINIĘCIE PRZESZKODY
ZADANIA NA PLACU MANEWROWYM DLA KATEGORII:
A1, A2, A
KRYTERIA
1) upewnienie się o możliwości jazdy:
- a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
- c) płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
2) 2-krotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda;
Sposób wykonania zadania:
- a) prędkość najazdu mierzona w wyznaczonym miejscu nie może być mniejsza niż 50 km/h,
- b) przeszkodę omija się raz z prawej, raz z lewej strony, tak aby zaprezentować umiejętność wykonania przeciwskrętu w prawo i w lewo,
- c) niepodpieranie się nogami,
- d) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
- e) niepotrącanie pachołków